Wat is digitale geletterdheid?
Leerlingen groeien op in een digitale wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt. Het is daarom van vitaal belang dat we leerlingen vaardigheden bijbrengen om op een verantwoorde manier om te gaan met de digitale wereld. Digitale geletterdheid draait om leerlingen zelfstandig en creatief te kunnen laten werken met de enorme rijkdom en uitdagingen die de digitale wereld ze te bieden heeft.
Digitale geletterdheid bestaat uit 3 domeinen
- Praktische kennis & vaardigheden: Bij praktische kennis & vaardigheden leren leerlingen met hun device werken en met de belangrijkste digitale programma's werken. Ook leren leerlingen in dit domein informatie opzoeken en beoordelen. Daarnaast leren leerlingen veilig om te gaan met digitale programma's en hun gegevens. Tenslotte leren leerlingen wat kunstmatige intelligentie is en welke mogelijkheden en beperkingen kunstmatige intelligentie heeft.
- Ontwerpen en maken: Bij ontwerpen en maken leren leerlingen creëren met digitale technologie en de basis van programmeren.
- Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en samenleving: het vermogen om kritisch en verantwoordelijk met media om te gaan, waarbij individuen vaardigheden ontwikkelen om informatie te evalueren, digitale bronnen effectief te gebruiken en bewuste keuzes te maken in de moderne mediamaatschappij. Het omvat het begrijpen van de rol van media, het kritisch beoordelen van informatie en het actief deelnemen aan digitale communicatie.
Digitale geletterdheid: vast onderdeel van het curriculum
Digitale geletterdheid wordt zo goed als zeker een vast onderdeel van het curriculum. Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) is op dit moment bezig met de kerndoelen voor digitale geletterdheid te ontwikkelen. Het advies is om niet te wachten tot de kerndoelen klaar zijn geeft Kennisnet aan. Dat vooruitzicht noodzaakt scholen tot een volgende stap in het implementeren van digitale geletterdheid. Dit betekent dat scholen langzaam de switch moeten gaan maken van ad hoc oplossingen zoals een projectweek of een nascholingsdag voor docenten, naar een structurele inbedding van digitale geletterdheid. Maar hoe doe je dat?
Werkwijze Schoolblocks digitale geletterdheid
Vanuit 4 fases hebben we een totaaloplossing voor digitale geletterdheid ontwikkeld:
Fase 1: Visie vormen:
In deze fase vorm je een visie op het gebied van digitale geletterdheid. We hebben hiervoor een vizierspel ontwikkeld.
Fase 2: Inventariseren en klein beginnen
Wat doen we al aan de digitale geletterdheid en waar leg je de nadruk in deze fase op? We helpen je om dit concreet te maken en vervolgens om klein te starten.
Fase 3: Structureel inbedden
In deze fase kijk je hoe je digitale geletterdheid structureel in je curriculum gaat aanbieden. We hebben een volledige leerlijn ontwikkeld die je kan volgen of eigen kan maken. We helpen je ook met de implementatie van de leerlijn.
Fase 4: Verdiepen
In de verdiepende fase evalueer je de leerlijn en pas je aan waar nodig. We hebben verschillende verdiepende modules/masterclasses voor zowel leerlingen als docenten.
De lesmethodes digitale geletterdheid hebben we ontwikkeld voor het primair onderwijs, praktijkonderwijs en het voortgezet onderwijs.