Projectdag burgerschap op het Revius Lyceum

Wat zou jij doen als je met 100 andere mensen aanspoelt op een onbewoond eiland? Eten zoeken, een hut bouwen of vuur maken? En daarna? Met het project ‘Bouw je eigen land’ gaan leerlingen aan de slag met het inrichten en bouwen van hun eigen samenleving. Aan de hand van tien onderwerpen denken leerlingen in groepjes na over de inrichting en regels van hun land. Ben je benieuwd hoe zo’n dag eruitziet? In dit artikel lees je meer over het project ‘Bouw je eigen land’ op het Revius Lyceum in Maassluis.

Voorbereiding

Het Revius Lyceum heeft aan het einde van het schooljaar een grote projectweek waarin brugklassers en tweedeklassers actief aan de slag gaan met burgerschap. Op woensdag 3 juli gingen de leerlingen aan de slag met ons project: bouw je eigen land. Op 3 juli zijn we met een groep van 9 docenten richting Maassluis gereden om daar het project bouw je eigen land te verzorgen op het Revius Lyceum. Voor een goede start nemen we het project samen met de docenten en de school nog een keer door in een van de lokalen en verdelen we de bouwmaterialen per klas. Elke klas krijgt les van twee docenten vanuit Schoolblocks, die samen de leerlingen begeleiden. 

Project opstarten in de klas

Vaak staan we tijdens een projectdag op scholen die we nog niet kennen en starten we de les door de leerlingen kort te vertellen wie we zijn en wat we gaan doen. Vervolgens laten we de leerlingen kennismaken met het onderwerp en stellen we de vraag wat ze als eerste zouden doen als ze zouden stranden op een onbewoond eiland. Het is leuk om te zien dat veel leerlingen hier een antwoord op hebben, en dat deze ook erg uiteenlopend zijn. Zo wordt er geopperd om direct eten te zoeken, vuur te maken of een hutje te bouwen. Na de introductie leggen onze docenten het project verder uit aan de leerlingen. We laten een voorbeeld van een eindproduct zien en leggen uit hoe er gebouwd kan worden met de bouwmaterialen die wij hebben meegenomen.

Aan de slag

Vervolgens is het tijd om aan de slag te gaan! In groepjes van vier krijgen leerlingen de opdracht om hun land te bouwen. Ze verdelen eerst vier rollen voor besluitvorming zoals de rol van van voorzitter en bouwer. Daarna bespreken ze 10 onderwerpen. De onderwerpen zijn versimpelde versies van hedendaagse maatschappelijke vraagstukken, zoals ‘hoe ga je om met nieuwe mensen die aankomen op het eiland?’. Het eerste onderwerp wordt klassikaal besproken en daarna gaan de groepjes zelfstandig aan de slag.

Zo discussiëren de leerlingen over wie waar mag wonen, hoe de zorg geregeld wordt en wat voor straffen er worden gehandhaafd. Bij één groepje op het Revius college mochten kinderen en ouderen op de plekken met schaduw wonen en was er gratis zorg voor alle inwoners. Doordat de leerlingen de onderwerpen onderling bespreken, laten we ze vrij in het bedenken van regels en oplossingen. 

Onze docenten lopen rond om de groepjes te ondersteunen en stellen open vragen zonder te oordelen. Hiermee stimuleren we de leerlingen om kritisch na te denken over hun beslissingen en moedigen we hen aan om hun keuzes te beargumenteren. Het is leuk om de verschillen in de groepjes op te merken. Zo sluit het ene groepje duidelijke compromissen, waarbij de beslissing bij een ander groepje aan de voorzitter wordt overgelaten.

Presenteren en afsluiting project

Zodra alle onderwerpen zijn behandeld en het land met de puzzelstukken is gebouwd, gaat elk groepje zijn land presenteren. Door aan de rest van de klas uit te leggen waarom hun land het beste is om in te wonen, leren ze hun beslissingen te beargumenteren. Nadat elk groepje zijn land heeft gepresenteerd, krijgen de leerlingen individueel de kans om te stemmen op het land waar zij het liefst in zouden wonen. 

‘De belangrijkste reden om in ons land te wonen is dat iedereen welkom is, maar iedereen moet wel meehelpen. Als je niet meehelpt, moet je van het eiland af’ 

Afsluitend reflecteren we met de klas op wat ze die dag hebben geleerd en leggen we de connectie met bestuurlijke vraagstukken uit de politiek. Het doel van dit project is om de leerlingen inzicht te geven in hoe een samenleving is ingericht en wordt bestuurd. Verder hopen we de leerlingen samenwerkings- en besluitvaardigheden mee te geven, doordat ze leren samenwerken, compromissen sluiten en gezamenlijke besluiten nemen over belangrijke onderdelen van de samenleving. De leerlingen van het Revius lyceum zeiden dat ze het leuk vonden om creatief bezig te zijn en samen te beslissen wat er in hun land gebeurt.

Projectdag bij jou op school?

No items found.
No items found.
No items found.