Nulmeting digitale geletterdheid voor leerlingen
Wil jij met jouw school aan de slag met digitale geletterdheid en ben je benieuwd waar je leerlingen staan of weet je niet goed waar te beginnen? Een nulmeting kan een goed startpunt vormen om in kaart te brengen waar jouw leerlingen op dit moment staan op het gebied van digitale geletterdheid.
Wat is een nulmeting?
Een nulmeting is een startpunt: het geeft een helder beeld van de huidige kennis, vaardigheden en houding van leerlingen op het gebied van digitale geletterdheid. Het doel is niet om te beoordelen, maar om inzicht te krijgen in waar je leerlingen staan. Een nulmeting biedt direct waardevolle informatie, zodat je als school of leerkracht vervolgens gerichte stappen kunt zetten om de digitale vaardigheden van leerlingen te versterken.
Hoe kan ik zelf een nulmeting maken?
Eerst moet je bepalen wat het doel van jouw nulmeting is. Dit kan zijn:
- Inzicht krijgen op het gebied van digitale geletterdheid, om hier later doelen aan te koppelen.
- Creëren van urgentiebesef
- Ontdekken waar de meeste ontwikkelpunten liggen
Vervolgens ga je kijken welke inhoudelijke kennis, vaardigheden en houdingen je wilt meten. We raden aan om vanuit de (concept) kerndoelen digitale geletterdheid van SLO te werken. Bedenk dus per kerndoel wat je wilt meten. Hieronder zie je een overzicht met alle (concept) kerndoelen, verdeeld over drie domeinen. In dit artikel lees je meer over de inhoud van de kerndoelen.
Domein A: Praktische kennis en vaardigheden
- Digitale systemen
- Digitale media en informatie
- Veiligheid en privacy
- Data
- Artificiële intelligentie
Domein B: Ontwerpen en maken
- Creëren met digitale technologie
- Programmeren
Domein C: Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving
- Digitale technologie, jezelf en de ander
- Digitale technologie, de samenleving en de wereld
Onderdelen nulmeting
We zien vaak dat bij een nulmeting voor digitale geletterdheid alleen kennis wordt gemeten. Het is echter ook belangrijk om te meten wat de vaardigheden en de houdingen van leerlingen zijn. Hieronder zie je hoe je dit per onderwerp kan aanpakken:
Deze voorbeeld nulmeting bestaat uit vier onderdelen. Bij onderdeel 1 en 4 is geen goed of fout. De vragen in onderdeel 2 en 3 kunnen goed of fout beantwoord worden.
- Hoe digivaardig vind ik mijzelf?
- Kennisvragen digitale geletterdheid
- Vaardigheden digitale geletterdheid
- Hoe kijk ik naar digitale geletterdheid? Sta ik hier positief, neutraal of negatief tegenover?
Moet ik zelf een nulmeting maken?
Zelf een nulmeting ontwikkelen kan ontzettend leuk en interessant zijn. Het helpt om helder te krijgen wat je wilt meten en het is een goede oefening om de (concept) kerndoelen te vertalen naar de praktijk. Als je zelf een nulmeting gaat ontwikkelen, raden we aan om dit samen met collega’s te doen. Op deze manier creëer je meer draagvlak en krijg je vaak beter inzicht in welke kennis, kunde en houding jullie echt belangrijk vinden. Maar een nulmeting zelf ontwikkelen, vergt ook veel tijd. Om je hiermee te helpen kun je gratis onze nulmeting voor digitale geletterdheid aanvragen en afnemen bij jouw leerlingen.
Voor wie is de nulmeting relevant?
Je kunt onze nulmeting inzetten bij leerlingen uit de bovenbouw van het po en de onderbouw van het pro en vo.
Hoe kan ik jullie nulmeting aanvragen?
De nulmeting kun je gratis aanvragen en gemakkelijk afnemen in de klas. Wil je de gratis nulmeting ontvangen? Vul dan dit contactformulier in en we sturen de nulmeting naar je toe.