Uitgelicht: Een les over Temu
Naast onze vaste leerlijnen zoals digitale geletterdheid en burgerschap, maken we bij Schoolblocks ook graag extra lessen over actuele onderwerpen. Deze extra lessen kunnen docenten makkelijk geven in de klas om zo het onderwerp binnen de school te bespreken. De opkomst van e-commercebedrijf Temu en de schending van privacywetgeving, is hier zo’n voorbeeld van. In dit artikel vertellen we je graag meer over Temu en onze les. Het programma Nieuwsuur maakte op 3 juni 2024 een item over Temu waar onze les in te zien is.
Waar gaat de les over?
De les start met de vraag wie Temu al kent of wie er ooit eens wat gekocht heeft. Vervolgens krijgen leerlingen meer uitleg over hoe het Chinese e-commercebedrijf te werk gaat. Leerlingen zien een video waarin wordt verteld welke toestemming jij Temu geeft als je de app downloadt. Zo geef je toestemming dat Temu schermafbeeldingen mag maken van jouw telefoon, je contacten kan inzien en je zelfs mag opnemen. Een infographic laat zien hoe jouw bestelproces werkt en wat in het traject van het downloaden van de app, tot aan je wanneer je bestelling binnenkomt, er allemaal gebeurt. Na de uitleg ga je met de klas in gesprek over een aantal stellingen rondom Temu, bijvoorbeeld:
- Het maakt niet uit dat Temu mijn camera en microfoon kan bedienen.
- Omdat Temu uit China komt gelden niet dezelfde regels als voor Nederlandse webshops, dat is logisch.
- Ik vind het handig dat door goedkope arbeiders, ik goedkoop spullen kan kopen.
De leerlingen kunnen met groene en rode blaadjes laten zien of ze voor of tegen de stelling zijn. Ga vervolgens met hen hierover in gesprek.
Achtergrondinformatie over Temu
Misschien ben je zelf ook al eens terechtgekomen op de website of app van Temu. Een enorm groot aanbod van artikelen, vaak voor extreem lage prijzen. Een draadloze koptelefoon voor €8,97, een airsoft speelgoedpistool voor €3,84 of nieuwe sneakers voor €6,98. De prijzen zijn allemaal een stuk lager dan de concurrentie en het aanbod lijkt eindeloos. Temu is, volgens hun eigen website ‘...een e-commercebedrijf dat consumenten via een online winkelcentrum in contact brengt met merchandisepartners, fabrikanten en merken, en een ruime keuze aan kwaliteitsartikelen aanbiedt tegen bijna groothandelsprijzen.’ Vooral jongeren zijn erg gevoelig voor de goedkope prijzen en bestellen steeds meer op Temu.
Het Chinese bedrijf is het afgelopen jaar hard gegroeid en krijgt steeds meer voet op de Europese markt, maar Temu overschrijdt ook veel Europese regelgeving. Het bedrijf wordt verdacht van het gebruik maken van dark patterns, verboden online technieken om de consument te beïnvloeden. Het bedrijf krijgt bij het downloaden van app, veel toegang tot persoonlijke gegevens. Deze informatie verkoopt het bedrijf weer en gebruikt het om voorspellingen te doen over consumentengedrag. Naast schending van privacy worden ook Europese standaarden rondom kwaliteit, milieu en arbeidsomstandigheden, bij lange na niet nageleefd.
Waar kan ik de les vinden?
De les is onderdeel van onze leerlijn digitale geletterdheid. Je kan de les in de map ‘Open lessen’ terugvinden of door op deze link klikken.