De Gouden Weken, de weken van kennismaking en verbinding
De eerste dag van het nieuwe schooljaar is aangebroken en het is tijd om je nieuwe klas weer te zien. De kinderen lijken in vergelijking tot het wenuurtje voor de zomer weer een kop groter te zijn, wat gaat dat altijd hard!
In dit artikel lees je meer over de gouden weken. Hoe zorg je voor een fijne start na de zomervakantie? Wat kan ik allemaal inzetten om ervoor te zorgen dat dit een jaar met een gouden randje wordt, waarin verbinding en vertrouwen tussen de leerlingen centraal staan? In dit artikel gaan we in op het begrip ‘Gouden Weken’ en leggen we uit waarom deze weken zo belangrijk zijn en geven we praktische tips. Hier gaan we!
Het begrip: Gouden Weken
De Gouden Weken zijn de eerste weken na de zomervakantie. Gedurende deze eerste weken wordt de basis gelegd voor een veilig en positief leerklimaat. De leerkracht en de kinderen leren elkaar kennen. In sommige gevallen wisselen de klassen en moeten de leerlingen elkaar ook opnieuw leren kennen. Kortom, het moment om te investeren in je pedagogische klimaat, waarbij duidelijk wordt wat de klassenregels zijn, hoe er met elkaar wordt omgegaan en hoe er wordt geleerd.
Waarom zijn deze Gouden Weken zo belangrijk?
Een pedagogisch gezond leerklimaat maakt dat de kinderen in de klas meer tot leren komen. Wanneer kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen en duidelijkheid ervaren, presteren zij beter. Tijdens de eerste weken is het soms uitdagend om een balans te vinden tussen alles wat ‘moet’ en het inruimen van tijd ten behoeve van de groepsvorming. Aan de ene kant wil je een goede start maken wat betreft het leren en anderzijds wil je ook genoeg rust en ruimte voelen om elkaar (weer) te leren kennen en een veilig leerklimaat neer te zetten. Het goede nieuws: het gaat hand in hand! Onze tip: neem de tijd, het leren volgt automatisch zodra de leerlingen zich veilig, vertrouwd en gewaardeerd voelen.
Praktische tips
- Stel samen de klassenregels op: ga in gesprek met de leerlingen en laat hen de regels opschrijven (autonomie). Laat iedereen zijn of haar handtekening eronder zetten. Nog geen handtekening? Dan is dat meteen een leuke schrijfactiviteit.
- Complimentenkring: vraag de leerlingen elkaar complimenten te geven, dit versterkt hun zelfvertrouwen en onderlinge band. Een tip: uiterlijke complimenten zijn verboden, zo worden de complimenten namelijk nog persoonlijker!
- Groepsopdrachten: kijk steeds kritisch naar je lesprogramma. Welke onderdelen zou je kunnen omzetten in een groepsopdracht? Leerlingen leren op deze manier met elkaar in gesprek te gaan en samen te leren. Daarnaast komen in een groepsopdracht meteen de groepsregels naar boven.
- Reflectiegesprekken: plan als leerkracht een momentje in om met een groepje of individueel de eerste weken te evalueren. Hoe hebben de leerlingen het ervaren? Waar liepen de leerlingen tegenaan?
- Materiaal: zorg dat al het materiaal in je klas vindbaar is, zonde van je tijd om hier te veel aandacht aan te besteden!
Over Schoolblocks
Met de bovenstaande tips hopen wij bij Schoolblocks jou te helpen met een prettige start van het nieuwe schooljaar met jouw leerlingen.
Voor als je ons nog niet kent, wij zijn een moderne leermiddelen ontwikkelaar met als missie om de maatschappij te verbinden aan het klaslokaal. Om die verbinding te creëren, werken we nauw samen met scholen en staan we zelf ook wekelijks voor de klas. Het resultaat? Toekomstgericht lesmateriaal, met een creatieve twist, dat zorgt voor verwondering bij docenten en leerlingen. We maken lesmateriaal voor het primair onderwijs, praktijkonderwijs en voortgezet onderwijs en helpen met verschillende diensten. Ben je benieuwd, neem dan contact op via onderstaande link.