Doorlopende leerlijn digitale geletterdheid basisonderwijs

In maart 2024 zijn de concept kerndoelen voor digitale geletterdheid gepresenteerd. Deze kerndoelen voor digitale geletterdheid scheppen duidelijkheid over wat de leerlingen moeten kennen en kunnen. Dit betekent dat het voor elke school in het primair onderwijs belangrijk is om op een samenhangende en doelmatige manier aan de slag te gaan met het vakgebied digitale geletterdheid. Maar hoe kun je dit doen? Een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid is de manier voor jouw school om een doelgericht en samenhangend curriculum voor digitale geletterdheid te maken.

Voordelen van een doorlopende leerlijn

Het grote voordeel van een sterke doorlopende leerlijn is dat het focus, samenhang, diepgang, rust en overzicht oplevert. Het zorgt ervoor dat per bouw duidelijk is aan welke kerndoelen en onderwerpen je aandacht moet geven. Bovendien weten docenten op deze manier welk onderwerp bij welk kerndoel hoort. Ook zorgt een doorlopende leerlijn ervoor dat leerlingen kennis en vaardigheden kunnen gaan stapelen. De docent in groep ⅞ weet welke onderwerpen in groep ⅚ zijn gedaan en kan hierop voortbouwen. 

Hoe maak je een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid?

Je kunt een doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid zelf bouwen. Om je daarbij te helpen, hebben we vier tips voor je uitgewerkt:: 

  1. Achterstevoren werken: We raden aan om achterstevoren te werken. Dit betekent dat je opschrijft wat een leerling aan het einde van groep 8 voor digitale geletterdheid moet kunnen. Vervolgens werk je uit welke kennis en kunde hiervoor nodig is in de eerdere groepen.
  2. Houd het simpel: Schrijf de 9 kerndoelen op en vertaal deze naar een aantal praktische einddoelen. Dit hoeven geen 20 einddoelen per kerndoel te zijn. Liever 3 goede einddoelen waar je achter staat en die duidelijk zijn, dan 20 vage doelen. Dit kun je als volgt doen: Een voorbeeld is kerndoel 3: Veiligheid en privacy waarbij de doelzin van SLO is: De leerling gaat veilig om met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen. Een praktisch einddoel van de school zou kunnen zijn: De leerling kan een sterk wachtwoord maken. Van hieruit kun je terugredeneren naar tussendoelen. Een leerling moet hiervoor weten wat een wachtwoord is en moet weten wanneer een wachtwoord sterk is.
  1. Betrek docenten en leerlingen: We zien regelmatig dat de ICT-coördinator in zijn/haar eentje een leerlijn maakt. Soms is dat succesvol, maar er bestaat ook een kans dat de leerlijn in een “beleidskast” belandt waar niemand naar kijkt. Daarom raden we aan om dit samen te doen, omdat je hierdoor draagvlak creëert en meer grip krijgt op wat haalbaar is voor je collega’s en leerlingen. Bovendien krijg je een beter beeld van waar de prioriteit ligt.
  2. Niet alles hoeft tegelijk: Als je eerst met mediawijsheid of praktische ICT-vaardigheden wilt starten, omdat daar de vraag bij jullie op school ligt,dan is dat een hartstikke goed startpunt. Focus je dan op de kerndoelen die hiermee te maken hebben. Als je dit succesvol hebt neergezet, is het van daaruit ook makkelijker om uit te bouwen naar de andere kerndoelen.

Moet ik een leerlijn helemaal zelf bouwen?

Een doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid bouwen kan ontzettend leuk zijn, maar vergt ook veel tijd, kennis en kunde. Als je twijfelt of dit haalbaar is, kun je onze doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid gratis ontvangen en kun je van daaruit onderzoeken wat goed past bij jouw school en welke punten jij eventueel nog wilt toevoegen.

Download hier de gratis doorlopende leerlijn digitale geletterdheid voor het primair onderwijs.

Download leerlijn

No items found.
No items found.
No items found.