Computational thinking in de klas

Computational thinking is een krachtige vaardigheid die leerlingen helpt om slimmer en creatiever problemen op te lossen. Deze vaardigheid wordt steeds belangrijker in onze digitale wereld. Maar wat is computational thinking eigenlijk precies? En hoe kun je ermee aan de slag in de klas? In deze blog vertellen we je er meer over!

Wat is computational thinking?

Computational thinking is een manier van denken en problemen oplossen die we lenen uit de wereld van computerwetenschap. Het draait om het slim en gestructureerd aanpakken van problemen. Denk aan het breken van een groot probleem in kleinere stukjes, het herkennen van patronen, en het bedenken en evalueren van stap-voor-stap oplossingen. Maar geen zorgen, je hoeft geen computerwetenschapper te zijn om het te gebruiken in de les of over te brengen op leerlingen. Sterker nog, waarschijnlijk ben je daar bewust of onbewust al mee bezig!

Waarom is computational thinking belangrijk voor de leerlingen?

Computational thinking is niet alleen belangrijk voor toekomstige programmeurs. Het helpt alle leerlingen om creatiever en kritischer te denken en om problemen beter te begrijpen en op te lossen. Stel je voor: een leerling kan een ingewikkeld wiskundeprobleem oplossen door het eerst op te delen in kleinere stappen, of ze kunnen een wetenschappelijk experiment plannen door duidelijke instructies te bedenken. Daarnaast zijn digitale vaardigheden steeds belangrijker in de moderne wereld. Leerlingen die goed zijn in computational thinking hebben dus een streepje voor op de arbeidsmarkt van morgen.

Hoe is computational thinking ondergebracht in de kerndoelen? 

Vanwege de relevantie van computational thinking, heeft SLO dit onderwerp opgenomen in de kerndoelen, zowel voor het primair- als het voortgezet onderwijs. Computational thinking was voorheen een los domein binnen het vakgebied digitale geletterdheid. In de huidige concept kerndoelen voor digitale geletterdheid is het onderwerp echter niet meer op zichzelf staand. Zo zijn er nu, binnen twee domeinen, vijf kerndoelen gerelateerd aan computational thinking: 

  • Kerndoel 2 over digitale media en informatie
  • Kerndoel 4 over data 
  • Kerndoel 5 over artificiële intelligentie (AI)
  • Kerndoel 6 over creëren met digitale technologie
  • Kerndoel 7 over programmeren

Wil je meer lezen over de concept kerndoelen digitale geletterdheid? Lees dan verder in dit artikel waar we verder inzoomen op de concept kerndoelen en de verschillen en overeenkomsten met de ‘oude’ domeinen voor digitale geletterdheid.

Hoe kan je praktisch aan de slag met computational thinking?

Er zijn tal van leuke en interactieve manieren om computational thinking in de klas te brengen:

  • Integratie in bestaande vakken. Computational thinking kan in allerlei vakken en plek krijgen, het hoeft echt niet alleen maar tijdens wiskunde of ICT. Tijdens biologie kan computational thinking bijvoorbeeld geoefend worden door leerlingen een model van een ecosysteem te laten maken. De taalvakken lenen zich er ook goed voor. Zo kun je leerlingen taalpatronen laten analyseren, bijvoorbeeld het vinden van grammaticale structuren of het ontleden van zinnen. Tot slot kun je leerlingen ook aan het denken zetten tijdens maatschappijleer aan de hand van een stelling: "Computational thinking is net zo belangrijk als leren lezen en schrijven in de moderne wereld." Dit bevordert niet alleen computational thinking, maar ook de communicatievaardigheden.
  • Gebruik van digitale tools en games. Online platforms als Shapetracer of Cospaces maken programmeren toegankelijk en leuk voor leerlingen. Ze kunnen bijvoorbeeld een eigen spel ontwerpen en daarbij logisch nadenken over hoe de verschillende onderdelen samenwerken.
  • Projecten en Challenges. Laat leerlingen werken aan projecten waarbij ze problemen moeten oplossen met computational thinking. Dit kan variëren van het bouwen van een robot tot het ontwikkelen van een app of het bedenken van een slim systeem voor de school.

Schoolblocks en computational thinking 

Door computational thinking een plek te geven in het onderwijs geef je leerlingen de tools om succesvol te zijn in de toekomst. Het is echter niet altijd makkelijk om dit onderwerp zelf in je lessen te integreren. Daarom hebben we bij Schoolblocks een leerlijn digitale geletterdheid voor het vo en het pro ontwikkeld. In deze leerlijn worden, naast alle andere kerndoelen, ook specifiek de kerndoelen die gerelateerd zijn aan computational thinking behandeld. Zo gaan leerlingen programmeren en gaan ze aan de slag met de mogelijkheden van AI. Deze leerlijn ontwikkelen we nu ook voor het po en zal in de loop van het schooljaar 2024-2025 beschikbaar worden. Daarnaast sluit ons project ´bouw je eigen game´ perfect aan wanneer je als school op een speelse manier computational thinking wil versterken. Tijdens het project worden leerlingen creatief uitgedaagd om hun online wereld vorm te geven en leren op een gebruiksvriendelijke manier te programmeren. Het project is toegankelijk voor elke leerling en biedt een sterke verdiepingsslag voor leerlingen die het programmeren te pakken hebben! Wil je meer weten over computational thinking, ons lesmateriaal of het project bouw je eigen game? Vraag dan hieronder een gratis demo aan.

Vraag een gratis demo aan

No items found.
No items found.
No items found.