Burgerschap implementeren in bestaande schoolvakken
Veel scholen willen burgerschap aanbieden binnen de bestaande schoolvakken. Zo maak je burgerschap relevant en komt het er in het curriculum niet ‘ook nog bovenop’. Met de Lesmethode Burgerschap van Schoolblocks kunnen alle lessen geïntegreerd worden in bestaande vakken. Maar hoe enthousiasmeer je alle docenten van de verschillende vakken om samen te werken aan dit onderwerp? Op het Da Vinci College Kagerstraat in Leiden zijn ze met dit vraagstuk gestart. In dit artikel delen we graag hun ervaring met het organiseren van burgerschap op school.
Vakintegratie burgerschap
Scholen kunnen zelf kiezen om burgerschap als apart vak aan te bieden of te integreren in bestaande schoolvakken. Bij veel scholen gaat de voorkeur uit naar integreren bij bestaande vakken. Dit past ook bij de benadering vanuit inspectie die bekijken of burgerschapsprogramma samenhangend en doelgericht is. Dat brengt wel een uitdaging met zich mee: hoe organiseer je dit voor alle docenten van verschillende vakken en secties? De Lesmethode Burgerschap van Schoolblocks maakt het mogelijk om burgerschapslessen onder te brengen bij de reguliere vakken. Per les worden minimaal twee lesideeën gegeven voor hoe je dit bij een schoolvak kan integreren. Hierin komen alle schoolvakken aan bod: van wiskunde tot muziek en van taalvakken tot lichamelijke opvoeding.
Implementatie van burgerschap op school
Op het Da Vinci College zijn ze begin dit schooljaar gestart met de Lesmethode Burgerschap voor de onderbouw. Alle leerlingen van de tweede en derde klas gaan met de doorlopende leerlijn aan de slag. Om goed van start te gaan, bedachten burgerschapcoördinatoren Pieter en Jelle een slimme aanpak. De docenten kregen eerst een korte uitleg over het online lesmateriaal van Schoolblocks en gingen vervolgens naar een lokaal waar alle 48 lessen (24 per leerjaar) geprint en geplastificeerd op tafels lagen, met daarbij vermeld voor welke vakken de les geschikt was.
De docenten konden rondlopen, de lessen bekijken en nadenken over hun voorkeur. Daarna werden twee groepen gevormd: groep A mocht als eerste een les kiezen, vervolgens mocht groep B twee lessen uitkiezen. Groep A mocht daarna nog een tweede les uitkiezen. Zo kozen alle docenten twee lessen waar zij binnen hun lespraktijk mee aan de slag gaan.
De aanpak vergroot de motivatie en eigenaarschap van docenten. Het maakt duidelijk dat burgerschap een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, en het wordt leuker als docenten zelf hun lessen mogen kiezen in plaats van toegewezen te krijgen. Pieter en Jelle voegden tot slot toe: ‘Als je de les hebt gegeven bij je klassen, lever je het blaadje waar de les op staat weer bij ons in.’ Zo hou je als coördinator burgerschap makkelijk bij welke lessen zijn gegeven. Mocht je liever online bijhouden welke lessen zijn gegeven, dan kun je ook onze spreadsheet inzetten dat een goed overzicht biedt.
Meer informatie over de Lesmethode Burgerschap
De lesmethode van Schoolblocks is ontwikkeld voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Als school kan je zelf kiezen of je de lessen als apart vak wilt aanbieden of wilt onderbrengen bij bestaande schoolvakken. De lessen hebben dezelfde opbouw en uitstraling, waardoor ze goed herkenbaar zijn voor leerlingen. De focus van de lessen ligt vooral op zelf doen: na de theorie gaan de leerlingen actief aan de slag met een thema. De lessen zijn zo gemaakt dat ze binnen één lesuur uitgevoerd kunnen worden.
De lesmethode bestaat uit 12 thema’s, gebaseerd op de bouwstenen van het SLO. In de methode zijn alle kerndoelen van het SLO gedekt. Daarnaast biedt Schoolblocks praktische hulpmiddelen voor een goede verantwoording en implementatie van het lesmateriaal. Ben je benieuwd hoe Schoolblocks jouw school kan helpen bij het organiseren van burgerschap? Vraag dan hieronder een demo aan, dan nemen we graag contact met je op.