Bestel direct lesmateriaal voor schooljaar 2024/2025
Bestel hier

Executieve functies

  • Ontwikkel vaardigheden om taken effectief uit te voeren en problemen op te lossen
  • Leerlijn voor vmbo en havo/vwo op het voortgezet onderwijs
  • Kant-en-klare lessen voor de mentor en de vakdocent
  • Weinig voorbereidingstijd

Voordelen van onze leerlijn

Interactief

Met onze lesmateriaal executieve functies creëer je echt interactie met je leerlingen en kun je praktisch aan de slag met executieve functies.

Klassikaal en zelfstandig

Je kunt lessen en lesmodules volledig zelfstandig laten doorlopen door leerlingen en/of juist klassikaal doorlopen. Ook kun je gemakkelijk differentiëren in lesstof en thema’s.

Maatwerk voor leerlingen

Niet elke leerling loopt tegen dezelfde executieve functies aan. Na de digitale vragenlijst kun je zelf gemakkelijk een persoonlijk leerplan voor elke leerling opstellen.

Realtime voortgang

Je ziet realtime waar leerlingen zijn, wat ze lastig vinden en waar je ze kunt helpen. Zo houd je goed inzicht in de ontwikkeling van de vaardigheden van jouw leerlingen.

Thema's binnen ons lesmateriaal

Dit hoofdstuk bestaat uit twee onderdelen: Introductielessen en vragenlijsten

Introductielessen

  • Les: Wat zijn Executieve Functies?
  • Les: Executieve Functies in het dagelijks leven

Vragenlijsten

  • Vragenlijst (denkvaardigheden executieve functies)
  • Vragenlijst (gedragsvaardigheden executieve functies)

Elk jaar krijgen leerlingen een vragenlijst waarin ze hun eigen executieve functies kunnen beoordelen aan de hand van stellingen. Door de vragenlijsten krijg je een goed beeld waar je leerlingen staan en waar de vraagstukken liggen.

Plannen: een plan maken en kiezen wat belangrijk is.

Opbouw hoofdstuk plannen (havo/vwo)

  • Les: Waarom is plannen belangrijk?
  • Les: Goede planning maken
  • Les: Toetsweekplanning
  • Terugblik: Plannen
  • Quiz: Plannen

Opbouw hoofdstuk plannen (vmbo)

  • Les: Waarom is plannen zo belangrijk?
  • Les: Het 1-2-3-stappenplan
  • Les: Mijn weekplanning
  • Les: Taakplanning

Timemanagement of tijd verdelen: Omgaan met de tijd, weten wanneer huiswerk af/geleerd moet zijn.

Opbouw hoofdstuk tijd verdelen (havo/vwo)

  • Les: Waarom is tijd verdelen belangrijk?
  • Les: Pomodorotechniek
  • Les: Jouw tijd
  • Terugblik: Tijd verdelen
  • Quiz: Tijd verdelen

Opbouw hoofdstuk tijd verdelen(vmbo)

  • Les: Waarom is tijd verdelen belangrijk?
  • Les: Inschatten van je eigen tijd
  • Quiz: Tijd verdelen

Werkgeheugen of onthouden: informatie onthouden bij uitvoeren van taken.

Hoofdstuk onthouden (havo/vwo)

  • Waarom is onthouden belangrijk?
  • Les: Wat is geheugen?
  • Les: Informatie beter onthouden
  • Les: Beter lezen en onthouden
  • Terugblik: Onthouden
  • Quiz: Onthouden

Hoofdstuk onthouden (vmbo)

  • Waarom is onthouden belangrijk?
  • Les: Informatie beter onthouden
  • Les: Beter lezen en onthouden
  • Quiz: Onthouden

Organisatie en organiseren: informatie & materialen goed kunnen ordenen; goed organiseren van schooltaken.

Hoofdstuk organiseren (havo/vwo)

  • Les: Waarom is organiseren belangrijk?
  • Les: Schoolmaterialen
  • Les: To-do list
  • Terugblik: Organiseren
  • Quiz: Organiseren

Hoofdstuk organiseren (vmbo)

  • Waarom is organiseren belangrijk?
  • Les: Schoolmaterialen
  • Les: To-do list
  • Quiz: Organiseren

Metacognitie I of ken jezelf: kritisch over jezelf nadenken; werk evalueren.

Opbouw hoofdstuk ken jezelf (havo/vwo)

  • Waarom is jezelf kennen belangrijk?
  • Van fouten kun je leren.
  • Foutenanalyse
  • Terugblik: Ken jezelf
  • Quiz: Ken jezelf

Opbouw hoofdstuk ken jezelf (vmbo)

  • Waarom is kennis van jezelf hebben belangrijk?
  • Van fouten kun je leren
  • Naar je fouten kijken
  • Quiz: Ken jezelf

Responsinhibitie of eerst denken, dan doen: nadenken voordat je iets doet.

Opbouw hoofdstuk eerst denken, dan doen (havo/vwo)

  • Waarom is eerst denken en dan doen belangrijk?
  • Les: De 3 NEE-vragen
  • Les: G.A.L.G.
  • Terugblik: Eerst denken, dan doen
  • Quiz: Eerst denken, dan doen

Opbouw hoofdstuk eerst denken, dan doen (vmbo)

  • Waarom is eerst denken en dan doen belangrijk?
  • Les: De 3 NEE-vragen
  • Les: G.A.L.G.
  • Les: Feedback geven
  • Quiz: Eerst denken, dan doen

Emotieregulatie of emoties controleren: Emoties onder controle houden om doelen te bereiken of gedrag te controleren.

Opbouw hoofdstuk emoties controleren (havo/vwo)

  • Les: Waarom is je emoties controleren belangrijk?
  • Les: Leren en emoties
  • Les: Gezonde en ongezonde spanning
  • Les: Black-out voorkomen
  • Terugblik: Emoties controleren
  • Quiz: Emoties controleren

Opbouw hoofdstuk emoties controleren (vmbo)

  • Les: Waarom is je emoties controleren belangrijk?
  • Les: Leren en emoties
  • Quiz: Emoties controleren

Volgehouden aandacht of aandacht erbij: Aandacht erbij houden, ondanks afleiding.

Opbouw hoofdstuk aandacht erbij (havo/vwo)

  • Les: Waarom is je aandacht erbij houden belangrijk?
  • Les: Beter concentreren
  • Les: Multitasken
  • Terugblik: Aandacht erbij
  • Quiz: Aandacht erbij

Opbouw hoofdstuk aandacht erbij (vmbo)

  • Les: Waarom is je aandacht erbij houden belangrijk?
  • Les: Je werkplek
  • Les: Multitasken

Taakinitiatie of starten: beginnen aan een taak.

Opbouw hoofdstuk starten (havo/vwo)

  • Les: Waarom is starten belangrijk?
  • Les: Uitstelgedrag
  • Les: Starten met taken
  • Terugblik: Starten
  • Quiz: Starten

Opbouw hoofdstuk starten (vmbo)

  • Les: Waarom is starten belangrijk?
  • Les: Uitstelgedrag
  • Quiz: Starten

Doelgericht gedrag of doelen halen: doelen stellen en daaraan werken zonder afgeleid te worden.

Opbouw hoofdstuk doelen halen (havo/vwo)

  • Les: Waarom is doelen halen belangrijk?
  • Les: Motivatie
  • Les: Stellen van (school)doelen
  • Les: Learning Pit
  • Les: Fixed en growth mindset
  • Terugblik: Doelen halen
  • Quiz: Doelen halen

Opbouw hoofdstuk doelen halen (vmbo)

  • Les: Waarom is doelen stellen belangrijk?
  • Les: Doelen stellen
  • Les: Fixed mindset of growth mindset
  • Les: Gedachten ombuigen
  • Les: De leerkuil
  • Quiz: Doelen halen

Flexibiliteit of flexibel zijn: om kunnen gaan met veranderingen en tegenslag.

Opbouw hoofdstuk flexibel zijn (havo/vwo)

  • Les: Waarom is flexibel zijn belangrijk?
  • Les: Wat is gedrag?
  • Les: Verandering
  • Terugblik: Flexibel zijn
  • Quiz: Flexibel zijn

Opbouw hoofdstuk flexibel zijn (vmbo)

  • Les: Waarom is flexibel zijn belangrijk?
  • Les: G-schema
  • Les: Lastige situaties
  • Quiz: Flexibel zijn

Metacognitie II of leerstrategieën: slim leren

Opbouw hoofdstuk leerstrategieën (havo/vwo)

  • Les: Waarom zijn leerstrategieën belangrijk?
  • Les: De Cornell methode
  • Les: Flashcards
  • Les: Mindmapping
  • Les: Stel jezelf vragen over de leerstof
  • Terugblik: Leerstrategieën
  • Quiz: Leerstrategieën

Opbouw hoofdstuk leerstrategieën (vmbo)

  • Les: Waarom zijn leerstrategieën belangrijk?
  • Les: De Cornell methode
  • Les: Flashcards
  • Les: Mindmapping
  • Les: Stel jezelf vragen over de leerstof
  • Quiz: Leerstrategieën

Kies de begeleiding die past bij jullie wensen

Snelle start

0
1

Voor zelfstartende teams.

  • (Online) opstarttraining
  • Advies over planning lesmateriaal
  • Jaarlijkse evaluatie

€295,- per jaar*

€295,- per jaar*

Basis

0
2

Voor teams die doelgericht werken aan de implementatie van vaardigheden bij leerlingen.

  • (Online) opstarttraining
  • Advies over planning lesmateriaal
  • Jaarlijkse evaluatie
  • 2 (online) meetings per jaar om doelen door te nemen

€1500,- per jaar*

€1500,- per jaar*

Compleet

0
3

Voor teams die doelgericht werken aan de implementatie van vaardigheden bij leerlingen en docenten.

  • Vizierspel
  • (Online) opstarttraining
  • Voorbeeldplanning
  • Advies over planning
  • Jaarlijkse evaluatie
  • 2 (online) meetings per jaar om doelen door te nemen

€2300,- per jaar*

€2300,- per jaar*
*Voor teams tot maximaal 20 docenten. Grotere teams? Vraag een prijs op maat aan.
Probeer nu uit!

Docenten en partners aan het woord

Middels de methode van Schoolblocks besteden wij op school tijdens de mentorlessen aandacht aan de executieve functies van onze leerlingen. Schoolblocks biedt een activerende, interactieve methode die goed bij de doelgroep aansluit.

Wings Niekée

Veelgestelde vragen

Wat zijn executieve functies?

Executieve (uitvoerende) functies zijn vaardigheden die we nodig hebben om taken effectief uit te kunnen voeren en problemen op te kunnen lossen. Deze vaardigheden zijn onder te verdelen in denk- en gedragsvaardigheden.

Hoe kan ik aan de slag met de methode Executieve Functies?

Met ons lesprogramma kun je praktisch aan de slag met de executieve functies. Het doel is: de leerlingen succes laten ervaren. De lessen zullen jouw leerlingen helpen met de overgang naar de middelbare school.

Kan ik Schoolblocks Executieve Functies gratis uitproben?

Ja dat kan zeker. Laat je gegevens hier achter, en wij zorgen ervoor dat jij gratis een les kunt uitproberen.

Welke executieve functies zijn er?

We onderscheiden elf executieve functies:

- Plannen
- Tijd verdelen (timemanagement)
- Onthouden (werkgeheugen)
- Organiseren (organisatie)
- Ken jezelf (metacognitie)
- Eerst denken, dan doen (responsinhibitie)
- Emoties controleren (emotieregulatie)
- Aandacht erbij (volgehouden aandacht)
- Starten (taakinitiatie)
- Doelen halen (doelgericht gedrag)
- Flexibel zijn (flexibiliteit)

Prijzen

1-jarig contract executieve functies kost €15 per leerling per jaar.

2-jarig contract executieve functies kost €13,50 per leerling per jaar.

3-jarig contract executieve functies kost €12 per leerling per jaar.

Neem contact met ons op voor de prijzen indien u verschillende vaardigheden wilt afnemen.